Dnes dopoledne jsem ze záznamu pořadu “Hyde Park Civilizace” poslouchal rozhovor s paní Sylvií Earle. Celý rozhovor o jejím životě spojeném s přírodou a o tom, co pro přírodu vykonala je úžasný a doporučuji ho i anglicky mluvícím posluchačům (je na serverech České Televize). Zaujala mě však jedna její odpověď. Když se jí komentátor Daniel Stach zeptal, kde vidí dnes svoje poslání tak odpověděla (volně interpretuji): “V předávání toho, co jsem se v životě sama naučila i načerpala od druhých těm, kteří to budou realizovat dál”.

I já mám radost, že mohu učit v rámci rekvalifikace facility manažera, že mohu působit ve standardizačních komisích ISO a že jsem byl součástí představenstva FMCC, nejlepších světových poradců v oboru. Mohu s jistotou prohlásit, že mám základy ze stavební projekční praxe, zkušenosti z působení v oblasti CAD a CAFM, ale pro svou nynější profesi jsem mnoho informací a know-how získal na setkáních IFMA a EuroFM, nejvíce však při diskusích nad novými či aktualizovanými EN a ISO standardy o facility managementu. Diskuse, a hlavně poslouchání informací od nejchytřejších světových odborníků v oboru nic nenahradí.

Jediné, co mne trochu mrzí je to, že toto nechtějí slyšet naši čeští manažeři a FM specialisté a stále zatvrzele šíří pojetí facility managementu jako “správy stavby”. Připadá mi to trochu jako zatvrzelost inkvizice ve středověku. Prosím Vás, jsme už jinde a začněme představovat facility management jako obor, který zajišťuje zázemí organizací (samozřejmě včetně správy budov, což je základem našeho oboru).

Budu rád, pokud o tom budu smět přesvědčit i ty, kteří se mnou nesouhlasí. Klidně mi napište na ondrej.strup@fminstitute.cz . Těším se na Vaše pozvání či na diskusi s Vámi.

Zamysleli jste se někdy nad tím, zda se vůbec dostaneme ze začarovaného kruhu věčného hašení problémů správy a údržby? Kdykoliv mluvím s manažery zodpovědnými za provoz a údržbu staveb, vždy narazím na stejný problém – nemáme čas na „koncepci“ organizace systému řízení, musíme zajistit provoz! V praxi to znamená jediné, musíme hasit to, co jsme dřív nestačili ošetřit. Problém je v tom, že takto nastavený systém pouze vrší další a další problémy a jednou to přeroste v „havárii“. Jediná cesta z tohoto začarovaného kruhu je reinženýring organizace systému podpory, jasné vymezení potřeb uživatelů, aktualizace a systematizace smluvních dokumentů s poskytovateli služeb atd. I u nás již existují organizace, které tento „přerod“ absolvovaly a dnes již fungují efektivněji, jejich majetky jsou lépe spravovány a „hašení problémů“ je významně ¨menší. Samozřejmě, že i „reorganizovaná společnost“ musí občas řešit okamžité problémy, ale díky systematizaci řízení jich je podstatně méně a jsou „pod kontrolu“. Nevíte-li, jak na to, nabízíme vám náš rekvalifikační kurz facility manažera. Těšíme se, že vám představíme aktuální postupy řešení ve světě.

Velice často se setkávám s nepochopením rozdílu mezi těmito dvěma výrazy. Správa majetku (případně budov) je významnou součástí facility managementu (s oblibou tuto oblast představuji jako „kořeny“, ze kterých facility management vyrůstá). Součástí správy může být i optimalizace využití prostor, efektivní správa nemovitostí, optimalizace portfolia nemovitostí, technologická a stavební údržba budov a areálů, optimalizace využívání energií a médií, odpadové hospodářství, úklidy a čištění, údržba. Tyto služby se starají o infrastrukturu (vlastní funkčnost budov a areálů), proto se zařazují do tzv. infrastrukturálních služeb facility managementu.

Budovy a areály však slouží lidem, proto se facility management zaměřil na přínosy pro uživatele těchto prostor a sleduje funkčnost, užitečnost a bezpečnost z jejich pohledu. Navíc však facility management řídí i služby, které těmto lidem přímo zajišťují podporu k výkonu jejich poslání. Jedná se o velice širokou paletu služeb, ze kterých jmenujme alespoň bezpečnost majetku, osob a informací, stravování, recepční služby, sekretářské služby, tlumočnické služby, pořádání akcí, rezervace zasedacích místností, mobilitu, autoparky, dopravní služby, parkovací služby, stěhování, dokumentační a tiskové služby, interní poštu a doručovací služby, archivace a mnohé jiné podpůrné služby.  

Řízení facility managementu je tedy výrazně komplikovanější než správa majetku (čímž nijak nepodceňuji význam tohoto dílčího oboru). Z uvedeného důvodu vzniklo na světě mnoho kateder facility managementu na vysokých školách a univerzitách. U nás je tento obor však značně podceněn. Proto se společnost FM Institute snaží alespoň částečně nahradit nedostatek vzdělávání v tomto oboru u nás a na Slovensku (www.fmi.sk) a již od roku 2008 nabízí vždy jarní a podzimní běh rekvalifikace facility manažerů. Nyní je ten pravý čas využít slevy a registrovat se na podzimní běh, který lze absolvovat jak prezenčně, tak i virtuálně v prostředí MS Teams. Jedná se o jediné státem akreditované vzdělávání facility manažerů v ČR. Bližší informace získáte na https://www.fminstitute.cz/.    

Dne 18. 1. 2024 od 17 – 22 hod. budeme pořádat již 8. večírek FM Institute pro naše absolventy, posluchače a přátele. Jako tradičně se sejdeme v 19. patře hotelu Olympik v Karlíně. Všichni přátelé facility managementu jsou vítáni. Spolupořodateli tohoto večírku je i časopis Facility manažer a Klub facility manažerů při České manažerské asociaci. Těšíme se na Vás. Pozvánku si stáhněte na tomto linku.

Zamyslali jste se nad tím, kdo zastupuje zájmy budoucího uživatele/provozovatele po celou dobu přípravy stavby a její realizace? Pokusili jsme se na to odpovědět v článku ádborného časopisu Stavitelství v čísle 06-07/2022. Jeho obsah je zdopírován zde

Přečtěte si o našich aktuálních nabídkách vzdělávání, o ISO 41000 a týmu, který ho tvoří. Připojeno je i pár zajímavostí ze zahraničí.

Otevřete si tento link.

Nový díl o standardizaci řízení se zabývá tím provotním v tomto orocesu což je FM strategie a politika. Dlohodobý koncept řízení správy majetku a podpůrných služeb musí být srozumitelný, provázený se strategií a politikou organizace (core business) a musí být konzistentní a bez významných a nezpochybnitelných změn podmínek i dlouhodbě neměnný.

Více se dovíte na tomto videu z dílny Work Group 4 (WG4) ISO TC 267 https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6955590468554416128/

V úterý 28. 9. 2022 proběhl diskuzní panel k problematice zákona č. 250/2021 Sb. Hlavní přednášející Ing. Milan Moravec a paní Ing. Olga Vaňková z Inspektorátu práce pro Prahu měli nesnadnou úlohu seznámit nás se zákonem (platí od roku 2021), ale zejména s jeho pěti prováděcími předpisy, které vláda odsouhlasila před necelým týdnem, a které doposud nevyšly ve sbírce zákonů. Celý zákon vstupuje do účinnosti od 1. 7. 2022. Museli proto čerpat z materiálů pro přípravu těchto předpisů a hlavně ze zkušeností zkušených inspektorů. Podle ohlasu 39 on-line připojených a 20 prezenčně přítomných posluchačů byli přednášející velice pozitivně hodnoceni, v průběhu padlo mnoho dotazů a rozvinula se zajímavá diskuze. Nesestříhaný záznam celé akce naleznete na tomto odkaze.

Pro ty, které toto téma zajímá, připravujeme s přednášejícícmi “Desatero podle zákona č. 250/2021 Sb.”, které bude vyhlášeno koncem prázdnin, nebo začátkem školního roku. 8. srpna 2022 je již v nabídce “Desatero prevence rizik v oblasti BOZP a PO” (přednášející paní Marie Homolková), které již bude zohledňovat i nové podmínky zákona 250/2021. Registrovat se můžete na tomto odkaze.  Celou nabídku nejbližších aktivit FM Institute naleznete zde.

Komise CŽV ČKAIT na svém zasedání 16. 6. 2022 posoudila předložené akce FM Institute k akreditaci, odsouhlasila je a přidělila kreditní body. Jedná se konkrétně o podzimní rekvalifikační kurz manažera v oboru facility management (akreditovaný MŠMT) s přidělenými 3 kreditními body a dále semináře/webináře “ Standardy pracoviště; Pravidla stěhování; Návrh dislokace kanceláří (workshop)“, Úklid a čištění; Odpadové hospodářství a Technická správa majetku; Údržba technologií budov; Stavební údržba, kterým byl jednotlivě přidělen 1 kreditní bod. Máme radost, že naše vzdělávání bylo zařazeno do celoživotního vzdělávávání techniků a inženýrů ve stavebnictví se kterými náš obor úzce souvisí.

Vzdělávací společnost FM Institute se rozhodla založit novou řadou seminářů/webinářů. Mají společný název “Desatero FM”. Jejich společným cílem je zaměření na konkrétní aktivity nebo profese, kterých je v oblasti facility managementu mnoho. Oproti rekvalifikaci, která je zaměřena na komplexní přehled facility manažera a prokazuje mu tuto schopnost akreditovaným certifikátem, jsou  semináře/webináře Desatera FM zaměřeny na taktické a provozní otázky konkrétní oblasti. Na webu FM institute je založena nová záložka, kde bude nabídka těchto akcí uváděna.  V první fázi jsou nabízeny dvě akce “Desatero SW správy FM služeb a Facility managementu (jednodenní seminář/webinář)” a “Desatero převzetí bytové nemovitosti do správy od developera (dopolední seminář/webinář)”.

Připravovány jsou již další aktivity:

  • Desatero facility manažera
  • Desatero prevence rizik v oblasti BOZP a PO
  • Desatero BOZP podle nového zákona 250/2021 Sb.
  • Desatero manažera ostrahy
  • Desatero správce budovy/areálu
  • Desatero údržbáře
  • Desatero odpadového hospodáře
  • Desatero BIM v praxi provozovatele
  • atd.

Zásadou těchto přednášek je desatero bodů, které jsou pro danou oblast stěžejní. Toto desatero bude i osnovou přednášek. 

Těšíme se, že se Desatera FM stanou součástí výuky a podstatně rozšíří vzdělávací nabídky pro facility manažery na našem trhu.