Rizika spojená s facility managementem
Obor facility management je velice mladou profesí.
Mnozí nevnímají komplexnost a přínosnost tohoto oboru.
Tato stránka proto přináší pohled na rizika, kterým lze kvalitním řízením facility managementu předejít a nebo naopak.
Pokud přemýšlíte o fungování podpory ve vaší organizaci, tj. zejména o správě majetku (budov a pozemků), administrativním zázemí a systému služeb pro zaměstnance a organizaci, pak by vám měl následující přehled rizik napovědět, jak dalece funkční a efektivní podpora ve vaší organizaci funguje.
Pokud si nebudete jisti s kvalitou podpory, doporučujeme vám objednat si audit systému řízení facility management služeb (rádi vám poradíme na kontatních adresách), případně vám doporučujeme vyslat vašeho facility manažera (správce majetku, správce budov, administrativního manažera, energetika, správce autoprovozu atd.) na naše rekvalifikační školení, resp. na některé vybrané semináře/webináře dle nabídky.
Podrobnější specifikaci těchto rizik naleznete v publikaci “Základy facility managementu”, Ondřeje Štrupa a Ilony Štěpničkové, na stranách 194 – 209. Publikaci pořídíte na tomto odkaze.
Rizika spojená s implementací
Zavádění moderní formy řízení facility managementu
Riziko konzervativního vedení
Riziko podcenění projektu FM implementace
Riziko nízké podpory ve vedení organizace
Riziko podcenění strategické fáze FM implementace
Riziko podcenění organizace a začlenění FM služeb
Riziko chybného formy zajištění (in-house versus outsourcing)
Riziko špatně připraveného výběrového řízení
Riziko špatně připraveného výběrového řízení ve veřejné správě
Riziko nízké ceny
Riziko špatně připravené smluvní dokumentace
Riziko chybného výběru výherce výběrového řízení
Riziko nedostatečného převzetí služby
Riziko nevyjasněného přechodu do provozní fázeRiziko chybné nebo neúplné dokumentace
Dokumentce a evidence majetku a FM služeb jsou velice často neúplné či neaktuální
Neúplná a neaktuální evidence majetku.
Chybějící, neúplný či neaktuální pasport ploch (místností, objektů, pozemků).
Chybějící, neúplná či neaktuální pasport technických zařízení a vybavení.
Chybějící, neúplná či neaktuální evidence požadavků na provedení FM služeb.
Chybějící, neúplné či neaktuální registry pravidelných kontrol, zásahů a úkonů.
Chybějící, resp. uživatelsky nekomfortní help desk (požadavkový systém).Riziko nízké kvality
FM služba musí být dojednána s přesným vymezením požadované kvality
Ve smlouvě na FM služby chybí specifikace požadované kvality (KPI/CPI).
Specifikace KPI/CPI není spojena s pokutami/penalizacemi.
Pokuty/penalizace nejsou vyvážené.
Pokuty/penalizace nejsou uplatňovány.Rizika spojené s provozem
Dobře implementovaný FM systém může být následně špatně řízen
Riziko extrémně „puntičkářského“ manažera
Riziko nízké kompetence/pravomocí facility manažera na straně klienta
Riziko podceňování FM pracovníků
Riziko rozhraní mezi FM správcovskou a výrobní údržbou
Riziko chybné či nedostatečné komunikace
Riziko nekvalitního provedení demobilizační fázeRiziko nedostatečného vybavení či ústroje poskytovatele
FM klient musí kontolovat výkon svého FM provozovatele (dodavatele)
Odpovídá vybavení a vystrojení FM poskytovatele požadavkům uvedeným v podepsané smlouvě?
Vystupují zaměstnanci FM poskytovatele v souladu se smlouvou a s obecně respekovanými pravidly?Rizika spojené s financemi
Plánování a sledováni investičních a provozních nákladů
Provozně nákladné služby vlivem neuváženého projektu
Pokuty a postihy za nedodržení legislativy a nařízení
Ekonomické dopady z nedodržení smluv a chybného plánováníBezpečnostní rizika
Bezpečnostní rizika jsou vždy a všude
Riziko nekvalitního BOZP a PO
Riziko ICT bezpečnosti (fungování a přístupu k datům)
Riziko GDPR a ochrany dat
Riziko sociálního aspektu na pracovištích
Riziko hygienické až pandemické
Riziko mimořádné událostiRiziko nedostatečné udržitelnosti
Udržitelnost řízení FM služeb se dostává stále více do popředí.
Organizace netřídí odpady, resp. nenakládá s odpady v souladu s principy udržitelnosti.
Neefektivní nakládání s vodou, resp. chybějící interní předpisy na šetření s vodou.
Nezohlednění uplatnění cílů OSN ze Summitu OSN 25. září 2015 v New Yorku.
Chybějící příprava na zavedení přístupů financování ESG (“Nefinančního reportingu”).
Podcenění vlivu interního prostředí na výkon zaměstnanců (CO2, hluk, osvětlení, teplo, proudění atd.)